بابا فلسفه دیگه بدرد نمیخوره.الان علم پاسخ همه پرسش هارو میده..
نوشته شده توسط : اندرزگو

بسیاری فکر میکنند که علم دیگر پاسخ همه پرسش های بشری را میتواند بدهد و دیگر اصلا نیازی به فلسفه و متافیزیک بازی نیست و ما یک راست میتوانیم از درگاه علم پاسخ هر پرسشی را بیابیم اما به عمق این نکته پی نبرده اند که متافیزیک و علم هر دو راه خاص خود را دارند و این دو قلمرو از هم جدا هستند!

یک پرسش متافیزیکی پاسخی متافیزیکی و هستی شناسانه دارد.یک پرسش علمی هم پاسخی مطابق با مولفه های علمی و تجربه پذیری دارد.و قرار نیست هر آنچه که به تجربه و اثبات درنیاید آن را خرافی یا بی ارزش خواند!بنظر من متافیزیک هنوز هم جایگاه خاص خود را داراست و علم هم همینطور و تفاوت آنها در مولفه هایی است که هر کدام در خود دارند.سوالات متافیزیکی سوالاتی کلی و جامع هستند و دربرگیرنده همه زوایای مسئله.اما سوالات علمی جزئی_گزینشی است.و فلسفه ناظر بر این سوالات است

حال برخی از افراد هم هستند که میگویند فلسفه و علم بر علیه یکدیگرند!این هم یک اشتباه و خطای دیگر است.اصلا چرا باید این دو را در تضاد هم دانست؟مگر فیلسوفان با دانشمندان جنگ داشتند؟با دوستی در پی وی مشغول دیالوگ بودیم که یکهو گفت فلسفه چرندیات است و اصلا کاربردی نیست و اکنون علم تمامی پرسش ها را برای ما آماده کرده است دیگر نیازی به خواندن فلسفه نیست!

به او گفتم دچار پوزیتیویسم خطرناکی شده و بهتر است کمی بیشتر تامل کند اما او مدام به انکار و جدل ادامه میداد و مثلا میگفت:علم فلان کار را کرده.فلان مایع را کشف کرده و..اما فلاسفه چی؟مثلا هرمنوتیک یا فلسفه اگزیستانسیالیسم خیلی بدرد ما خورده اند>؟

ایشان به درجه ای از قاطعیت رسیده بودند که اصلا میگفتند نیاز به استدلال هم نیست و قضیه روشن است! به او گفتم کتاب علم چیست.فلسفه چیست سروش را ورقی بزنند بعد بیایند در این باره حکم دهی کنند..التماس تفکر..




:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: