چرا خانم‌ها بیشتر از مردها شیرینی دوست دارند؟
نوشته شده توسط : اندرزگو

آیا تا به حال شده یک چیز شیرین مثلاً یک دونات شکلاتی هوس کنید؟ اگر شما هم مانند بیشتر آدم‌ها باشید، مرد یا زن، پس حتماً تجربه‌اش را دارید اما هوس شیرینی شما می‌تواند به جنسیت‌تان بستگی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد زن‌ها نسبت به مردها ولع بیشتری برای شیرینی دارند.

طبق مطالعه‌ای که در Appetite منتشر شد، ۹۷ درصد از زنان و ۶۸ درصد از مردانی که در تحقیق شرکت داشتند، تائید کردند که به غذاهای خاصی تمایل بسیار زیادی دارند. ما معمولا ًغذاهایی را هوس می‌کنیم که چندان سالم نیستند. مثلاً افراد بسیار کمی ممکن است هوس کنند اسفناج یا بروکلی بخورند! اما غذاهای ممنوعه‌ای چون یک فنجان بزرگ بستنی یا کیک شکلاتی چیزهایی هستند که خیلی‌ها ولع خوردن آن‌ها را دارند.

نوع غذایی که افراد هوس می‌کنند متفاوت بوده و از لحاظ زن یا مرد بودن هم تفاوت‌های دیگری با هم دارند. مثلاً مطالعه‌ای که در Physiology and Behavior منتشر شد دریافت زنان بیشتر به خوراکی‌های اسنک مانند مثل کلوچه، کیک، شکلات و چیپس تمایل دارند اما مردان غذاهای مهم‌تری چون پیتزا و استیک را هوس می‌کنند. به طور کلی، مردها هوس خوردن غذاهایی را دارند که کمتر شیرین بوده و کمی سالم‌تر از هوس‌های خوراکی زنانه است.

حتما بخوانید:
۶ اتفاق بد که با مصرف شکر در بدن رُخ می‌دهد، چیست؟۵ نوع ماده غذایی شیرین مفید برای سلامتی که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنیدچگونه با ۷ روش بر اعتیاد به شیرینی غلبه کنید؟
شاید این سوال برای‌تان مطرح شود که چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان به سمت شیرینی کشیده می‌شوند؟ در راس تمام خوراکی‌های شیرینی که زنها دوست دارند بخورند، شکلات قرار دارد، اما چرا؟ عده‌ای می‌گویند این هوس و تمایل از کمبودهای تغذیه‌ای ناشی می‌شود و معمولا شما هوس چیزی را می‌کنید که در آن کمبود دارید. اما واقعا چه کسی هست که کمبود قند یا شکلات داشته باشد؟!

شما می‌توانید اینطور تصور کنید که زن‌ها خیلی دوست دارند شیرینی بخورند چون خسته هستند و نیاز به یک انرژی فوری دارند. اما شواهدی وجود ندارد که بیشتر هوس‌های خوراکی را به کمبود تغذیه‌ای یا افت انرژی مربوط بداند. فقط یک استثنا وجود دارد که مربوط به آنهایی است که کمبود آهن دارند و گاهی یخ می‌جوند. اما به طور کلی نمی‌توانیم هوس‌های غذایی را به کمبودها ربط بدهیم.

چرا زن ها بیشتر از مردها تمایل به شیرینی دارند؟

هوس شیرینی را چگونه می‌توانید توصیف کنید؟ ممکن است به استرس و تاثیر آن بر هورمون‌های اشتها برگردد. لپیتن و گرلین اساسی‌ترین هورمون‌هایی هستند که در تنظیم اشتها دخالت دارند. لپتین، اشتها را کاهش می‌دهد، مگر اینکه کسی به لپتین مقاومت داشته باشد و گرلین هم گرسنگی را افزایش می‌دهد.

یکی از عواملی که تولید گرلین را بیشتر می‌کند، استرس است. مطالعه‌ای دریافت زنانی که استرس بیشتری داشتند (با معیارهای مخصوص استرس سنجیده شد)، گرلین بیشتر و لپتین کمتری در خون‌شان بود. همچنین این زنان رژیم‌های غذایی داشتند که کربوهیدرات، چربی، قند، سدیم و کالری‌شان بالا بوده است.

زنانی که به دلیل مسئولیت‌های جورواجور کاری و خانوادگی استرس بیشتری دارند، ممکن است سطح گرلین‌شان بالاتر بوده و باعث شود تمایل بیشتری برای غذاهای شیرین داشته باشند. محققان می‌گویند نوسانات هورمون‌های جنسی زنانه، استروژن و پروژسترون، طی سیکل قاعدگی می‌تواند افزاینده‌ی اشتها به شیرینی باشد. اما این استدلال کامل نیست زیرا برخی از خانم‌ها دقیقا قبل از شروع قاعدگی یعنی زمانی که استروژن و پروژسترون در پایین‌ترین سطح خود است، هوس شکلات می‌کنند.

اما تئوری دیگری نیز وجود دارد؛ بر اساس گفته‌ی دکتر Kenneth Onyango، زنها دارای سطوح پایین‌تری از فرارسان‌های عصبی مانند سروتونین هستند که به کنترل خلق و خو و اشتها کمک می‌کند و خوردن غذاهای خاصی می‌تواند فعالیت سروتونین را افزایش بدهد.

ضمناً خوردن غذاهای شیرین می‌تواند ترشح اندورفین را بیشتر کند؛‌ هورمونی که مسئول حس آرامش و حال خوب است. مطالعات جدیدتر نشان می‌دهند زنان نسبت به مردان، سایت‌های اتصال کمتری برای سروتونین در مغز خود دارند. این یافته‌ها همچنین توضیح می‌دهند که چرا زنها بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی هستند و بیشتر درگیر خوردن هیجانی می‌شوند. خوردن غذاهای شیرین، راهی است برای افزایش سروتونین.

غلبه بر هوس شیرینی

اینکه فقط بدانید چرا هوس شیرینی دارید کمک کوچکی در غلبه بر آن می‌کند، اما یکی از مهم‌ترین قدم‌ها هم برای مردها و هم برای زنها این است که این هوس را تغذیه نکنند. یعنی از مقدار کربوهیدرات‌های تصفیه شده و شیرینی‌هایی که می‌خورند تدریجاً کم کنند.

می‌توانید از متهمین ردیف اول شروع کنید یعنی نوشابه‌های گازدار، آبنبات، کیک و کلوچه. فراموش نکنید که کربوهیدرات‌های تصفیه شده از هر نوعی موجب نوسان در قند خون می‌شوند که می‌تواند هوس شما را به شیرینی تشدید کند. هدف این است که هوس خوردن اینجور غذاها را نیز خاموش کنید.

همه‌ی کربوهیدرات‌ها دشمن شما نیستند، بلکه این کربوهیدرات‌های زود جذب‌اند که موجب افزایش ناگهانی قند خون و انسولین می‌شوند پس فقط از این دست کربوهیدرات‌ها اجتناب کنید. مصرف قند منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود اما عاملی برای سایر مشکلات سلامتی نیز هست مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم و … . ضمناً مصرف این کربوهیدرات‌ها، افت انرژی را تشدید و تغذیه می‌کند و به شما احساس خستگی می‌دهد و حال و حوصله‌تان را می‌گیرد.

وقتی مصرف کربوهیدرات‌های ساده را حذف می‌کنید، باید با چیزی آنها را جایگزین کنید. بهترین راه برای تثبیت قند خون و غلبه بر هوس شیرینی، انتخاب غذاهای فیبردار از منابع طبیعی است مانند میوه‌ها و سبزی‌ها. افزودن پروتئین بیشتر به رژیم غذایی نیز اشتهای‌تان را پاسخ می‌دهد.

در برخی از افراد نیز استرس، تغذیه کننده‌ی هوس شیرینی است. ما شرطی شده‌ایم که وقتی در موقعیت‌های استرس برانگیز قرار می‌گیریم سراغ غذاهای راحت برویم. این رفتار و تمایل ریشه در دوران کودکی ما دارد. ما با خوردن غذاهای شیرین و کربوهیدرات‌های فرآوری شده به دنبال احساسات و هیجانات متعاقب آن هستیم. اما حالا باید راههای جایگزین را انتخاب کنیم. مثلا یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و یا سایر فعالیت‌های مفید برای کنترل استرس.




:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: