کوتاهی قد
نوشته شده توسط : اندرزگو

کوتاهی قد
کوتاهی قد فرزندان، یکی از مشکلاتی است که برخی والدین با آن مواجه هستند. در اغلب موارد، اگر کودک مانند سایر کودکان سریع رشد نکند، والدین ناراحت می شوند. کوتاهی قد علل زیادی دارد که در اینجا به چند نوع از آن ها اشاره می شود.

1.کندی رشد به صورت طبیعی

برخی کودکان خیلی به کندی رشد می کنند و از نظر جنسی نیز دیرتر از دیگران به حد بلوغ می رسند.اگر کودک از هر نظر سالم و طبیعی باشد، اطرافیان نباید از کندی رشد او ناراحت شوند؛ زیرا وقتی او از نظر جنسی رشد کرد، از نظر جسمی نیز به سرعت رشد خواهد کرد. حتی اگر این اتفاق تا سنین 16،15 و یا 17 سالگی به تاخیر بیفتد، جای نگرانی نیست.

2.کوتاهی قد در حد طبیعی

اگر یک یا هر دو والدین از نظر قد از حد متوسط کوتاه تر باشند، ممکن است کودکانی قد کوتاه داشته باشند. کوتاهی قد در خانواده ارثی و این یک امر طبیعی است. والدین مطمئن باشند که کودک آن ها طبیعی است.

3.فقر تغذیه

برخی کودکان به طور طبیعی رشد نمی کنند؛ چون به اندازه کافی غذا گیر نمی آورند. یا غذاهایی را که بدنشان به آن نیاز دارد، نمی خورند. ممکن است آن ها طبیعی به نظر برسند، اما لاغر و کوچک هستند و شکم بزرگی دارند. این کودکان اغلب مریض می شوند و یا ممکن است انرژی داشته باشند، ولی خیلی نامتناسب به نظر می رسند. صورت و دست و پای آن ها به شکل زشتی رشد می کند. این کودکان به غذای زیاد و بهتر نیاز دارند. همچنین ممکن است به محبت و توجه زیادتری نیاز داشته باشند تا خیلی سریع رشد کنند.

4.بیماری یا درمان دارویی طولانی مدت

بیماری سخت و بلند مدت، سرعت رشد کودک را کاهش می دهد. همچنین اگر داروهای خاصی نظیر کورتیزون یا استروئیدها به مدت زیادی برای کودک تجویز شود، می تواند سرعت رشد کودک را کاهش دهد و استخوان های او را ضعیف کند.

5. ناهنجاری کوتاهی قد

برخی کودکان در شرایطی متولد می شوند که به طور طبیعی رشد نمی کنند. از هر 5 کودک کوتاه قد، یکی زمینه ارثی دارد. در انواع کوتاه قدها که به طور شایع دیده می شوند، بازوها و پاها نسبت به تنه کوتاه تر هستند و سر بزرگ است. پیشانی برآمده و بالای بینی صاف است. اغلب کودکان لوردوز زیاد (کمر گود) و شکم گنده دارند، استخوان های پای آن هاهم حالت خمیدگی دارد. این افراد ممکن است مشکلات شنوایی و بینایی هم داشته باشند. در برخی از افراد کوتاه قد ممکن است نسبت اندام ها به تنه طبیعی باشد؛ اما در برخی دیگر ممکن است تنه نسبت به اندام ها کوتاه تر باشد.

برای اغلب کودکانی که کوتاه قد هستند، درمان طبی وجود ندارد. در برخی از کشورها، پزشکان برای رفع این امر، داروهای هورمونی تجویز می کنند. این داروها ممکن است در ابتدا موجب رشد کودک بشوند، ولی به زودی استخوان ها را به حد بلوغ می رسانند و رشد آن ها متوقف می شوند. به همین جهت، کودکان کوتاه قد بهتر است رشد طبیعی خود را داشته باشند و هورمون رشد به آن ها داده نشود. کودکانی که نسبت به سنشان خیلی کوتاه هستند، گاهی مورد تمسخر سایر کودکان قرار می گیرند و زندگی برایشان مشکل می شود. در این گونه موارد، بهترین کاری که می توان انجام داد، این است که آن ها را با سایر همسن و سالانشان یکسان پنداشت و نوعی رابطه صمیمی بین آن ها ایجاد کرد. در مورد این کودکان از ورزش هایی نظیر برداشتن وسایل سنگین مثلاً وزنه برداری باید اجتناب کرد و ورزش هایی را توصیه می کنیم که موجبات کشش بافت ها و مفاصل را فراهم میکنند، نظیر شنا.




:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: